Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Frihamnen Göteborg - Sida 1 av 3

Opera i Stockholm, Frihamnen

Jag har valt att placera operan i Frihamnen för jag tror att det Àr bra för stadens utveckling att flytta ut viktiga byggnader sÄ att innerstaden fÄr vÀxa ochde nya bostadsomrÄderna fÄr en egen, attraktiv karaktÀr. Operan skulle bli en samlingplats och knutpunkt för den nya vÀrtastaden och skapa ett flöde frÄninnerstan till Frihamnen, vilket skulle gynna verksamheter i omrÄdet och leda till en blandning av bostÀder och olika verksamheter..

Frihamnen : ett planförslag

Frihamnen Àr ett mycket centralt belÀget, gammalt handelshamnsomrÄde, i Göteborg, som angrÀnsar Hisingen i norr och Göta Àlv i söder. OmrÄdet var en gÄng i tiden sveriges största och enda oceanhamn. NÀr varvskrisen slog till under 70-talet drabbades Frihamnen hÄrt, likt mÄnga andra hamnar. Varvet och hamnverksamheten avvecklades successivt och kvar blev en stor yta mark som frigjordes för andra ÀndamÄl. Sedan dess har diverse företag huserat i de kvarvarande byggnaderna och omrÄdet har haft, och har fortfarande, funktion som arbetsplats.

Frihamnen - ett planförslag

Frihamnen Ă€r ett mycket centralt belĂ€get, gammalt handelshamnsomrĂ„de, i Göteborg, som angrĂ€nsar Hisingen i norr och Göta Ă€lv i söder. OmrĂ„det var en gĂ„ng i tiden sveriges största och enda oceanhamn. NĂ€r varvskrisen slog till under 70-talet drabbades Frihamnen hĂ„rt, likt mĂ„nga andra hamnar. Varvet och hamnverksamheten avvecklades successivt och kvar blev en stor yta mark som frigjordes för andra Ă€ndamĂ„l. Sedan dess har diverse företag huserat i de kvarvarande byggnaderna och omrĂ„det har haft, och har fortfarande, funktion som arbetsplats. Idag Ă€r Frihamnen en del av Göteborgs Stads utvecklingsomrĂ„de Centrala Älvstaden, vilket Ă€r det gemensamma namnet för Norra Älvstranden och Södra Älvstranden. Arbetet med Frihamnen Ă€r i dagslĂ€get i ett undersökande stadie och inga konkreta planer har Ă€nnu arbetats fram..

Opera i Stockholm, Frihamnen (VĂ€rtahamnen)

Nytt operahus pÄ Frihamnspiren blir en ny attraktionspunkt för den framtida stadsdelen. Byggnaden skapar ett eget skÀrgÄrdslandskap lÀngst ut pÄ piren och möjliggör för kollektiv bÄttrafik, gÀsthamn samt en ny park. Den arkitektoniska idén baseras pÄ den dominanta gatan som ger piren en tydlig riktning och drar mÀnniskor till platsen. Genom att att lÄta strÄket förlÀngas genom byggnaden och avslutas i en stor foajé, skapas ett naturligt flöde genom byggnadens offentliga del. Foajén erbjuder bland annat en fantastisk utsikt mot havet..

Brandstation i Frihamnen

En brandstation stÀller specifika krav pÄ funktionalitet och flöden - som i det hÀr examensarbetet har fÄtt generera rumsligheter och arkitektoniska hÀndelser. Brandbilarna stÄr uppradade i ett stort och rymligt garage. Ljuset flödar in genom portarna och det stora glastaket. Om hundrafemtio Är kanske det inryms en konsthall hÀr istÀllet - sÄ som i Magasin 3 en bit bort..

Opera i Stockholm, Frihamnen

Projektets ide Àr frÀmst att göra byggnaden till en spektakulÀr och funktionell upplevelse förbesökarna. Varför Àr detta förslag den bÀstaför den hÀr platsen? För att den Àr intressant och blir som ett mÀrke och symbol för Stockholm som Sydneyoperan Àr för Australien. Dessutom kopplar den till omgivningen med sitt reflekterande fasad och den skapar en ny och spÀnnande inre miljö för besökarna. NÀr man har ett sÄ stort program som detta projekt har bör man ta chansen att skapa att skapa monumentala rum och intressevÀckande former.

Opera i Stockholm, Frihamnen

I denna rapport presenteras olika koncept pÄ hur utformningen av hÄllare till baklyktor kan se ut. Arbetet Àr ett samarbete mellan författaren och Specialkarosser AB.En mÀngd olika lösningar har utarbetats dÀr det till slut uppenbarats fyra olika koncept pÄ lösningar. Dessa olika lösningar har vÀgts mot varandra utifrÄn den metod som anvÀnts. Resultatet av dessa bedömningar blev ett koncept dÀr tanken bakom lösningen Àr att utforma en kapsel som efterliknar det formsprÄk som finns pÄ framlyktorna pÄ lastbilar, samt att den ska kunna kombineras med flera likadana kapslar för att fÄ fler lyktor..

Frihamnsoperan

Förslag till en ny operahus.

Space Syntax ett sÀtt att se stadsplanering i nya dimensioner En studie pÄ Frihamnen i Göteborg

SAMMANFATTNING Norra Àlvstranden har sedan industrialiseringen pÄ 1800-talet varit ett omrÄde för varvsindustri och blev under 1900-talet en av de viktigaste hamnarna i Skandinavien.Under de tre senaste decennierna har varvsindustrin hÀr gÄtt frÄn framgÄng till kris och avveckling. I mitten av 1980-talet pÄbörjades arbetet med en omvandling av norra Àlvstranden frÄn varvsindustri till en stadsdel med en blandning av olika funktioner,sÄsom verksamheter,bostÀder,handel,service och kultur. Projektet delades in i flera etapper,varav Frihamnen Àr en etapp som Ànnu inte utvecklats. Förbindelserna mellan norra och södra Àlvstranden samt mellan norra Àlvstranden och centrala delarna pÄ Hisingen aktualiseras ytterligare i och med förÀndringarna pÄ norra Àlvstranden.För att integrera de ?nya ? stadsdelarna med centrala Göteborg krÀvs gena,sÀkra och effektiva strÄk som binder samman stadsdelarna.

Space Syntax ett sÀtt att se stadsplanering i nya dimensioner En studie pÄ Frihamnen i Göteborg

SAMMANFATTNING Norra Àlvstranden har sedan industrialiseringen pÄ 1800-talet varit ett omrÄde för varvsindustri och blev under 1900-talet en av de viktigaste hamnarna i Skandinavien.Under de tre senaste decennierna har varvsindustrin hÀr gÄtt frÄn framgÄng till kris och avveckling. I mitten av 1980-talet pÄbörjades arbetet med en omvandling av norra Àlvstranden frÄn varvsindustri till en stadsdel med en blandning av olika funktioner,sÄsom verksamheter,bostÀder,handel,service och kultur. Projektet delades in i flera etapper,varav Frihamnen Àr en etapp som Ànnu inte utvecklats. Förbindelserna mellan norra och södra Àlvstranden samt mellan norra Àlvstranden och centrala delarna pÄ Hisingen aktualiseras ytterligare i och med förÀndringarna pÄ norra Àlvstranden.För att integrera de ?nya ? stadsdelarna med centrala Göteborg krÀvs gena,sÀkra och effektiva strÄk som binder samman stadsdelarna. Arbetet med dessa förbindelser Àr en viktig förutsÀttning för Göteborgs framtida utveckling. I detta projekt studeras,utifrÄn en sÄ kallad Space Syntaxanalys,hur Frihamnen kan integreras med city och de centrala delarna pÄ Hisingen samt vilken betydelse ökade förbindelser över Göta Àlv har för integreringen av och mellan dessa omrÄden.Space Syntaxanalysen kan kort beskrivas som en renodlad rumslig analys som studerar det fysiska rummets konfigurering i en stad.Detta innebÀr att analysen fokuserar pÄ relationerna mellan rummen och inte pÄ rummen i sig.Enligt upphovsmannen till teorin,Bill Hillier,avgör det fysiska rummets konfigurella egenskaper uppkomsten för socialt liv.Detta projekt beskriver,redovisar och diskuterar Àven teorin som analysmetod och planeringsinstrument. Som vÀgledning genom studien ges hÀr en lÀshÀnvisning av de olika delarna i dokumentet.Del I redogör för arbetets syfte och bakgrund samt beskriver omrÄdets historik och förutsÀttningar.Del II beskriver Space Syntax som teori och metod.Del III diskuterar Space Syntax som analys-och planeringsinstrument samt visar analyser av olika planstrukturer över Frihamnen.Del IV redovisar planförslaget med de nya kopplingarna.Del V ger kommentarer och drar slutsatser kring arbetet med och studien av teorin Space Syntax..

Frihamnen - en ny stadsdel i centrum av Göteborg

Social housing in Northern Europe and the importance of social and political consideration in planning. Focus of the essay lies on the "burning suburbs" of France, based on literature studies combined with a study visit to Les Minguettes outside of Lyon..

Opera i Stockholm, Frihamnen

Operabyggnaden placeras lÀngst ut pÄ piren och tar hela dess udde i ansprÄk. Operan riktar sig mot staden. Byggnadens storlek och koncept krÀver viss rymd och ljus runt sig varför valet av plats blev naturligt. Den stora operavolymen skÀrs itu i flera delar och de olika volymerna binds sedan samman av en stÄlkonstruktion som pÄ vissa stÀllen fungerar som ett orangeri medan den pÄ andra stÀllen Àr en öppen pergolastruktur. VÀxtligheten anvÀnds som ett material och ger intressanta rum, skuggspel och klimat. Orangeriet/pergolan löper igenom och runt byggnaden och sÄvÀl personal som besökare rör sig pÄ gÄngar genom orangeriet/pergolan och upplever olika typer av rum, pÄ olika nivÄer. En önskan med uppdelningen i flera volymer Àr dels för att fÄ in ljus pÄ ett vackert sÀtt i en annars djup och mörk byggnad, dels för att försöka bryta ner skalan, samt Àven för att kunna ge personalen bra arbetsmöjligheter.

Opera i Stockholm, Frihamnen

Operabyggnaden placeras lÀngst ut pÄ piren och tar hela dess udde i ansprÄk. Operan riktar sig mot staden. Byggnadens storlek och koncept krÀver viss rymd och ljus runt sig varför valet av plats blev naturligt. Den stora operavolymen skÀrs itu i flera delar och de olika volymerna binds sedan samman av en stÄlkonstruktion som pÄ vissa stÀllen fungerar som ett orangeri medan den pÄ andra stÀllen Àr en öppen pergolastruktur. VÀxtligheten anvÀnds som ett material och ger intressanta rum, skuggspel och klimat. Orangeriet/pergolan löper igenom och runt byggnaden och sÄvÀl personal som besökare rör sig pÄ gÄngar genom orangeriet/pergolan och upplever olika typer av rum, pÄ olika nivÄer. En önskan med uppdelningen i flera volymer Àr dels för att fÄ in ljus pÄ ett vackert sÀtt i en annars djup och mörk byggnad, dels för att försöka bryta ner skalan, samt Àven för att kunna ge personalen bra arbetsmöjligheter.

Att hamna rÀtt

Kryssningstrafiken vĂ€xer kraftigt i Skandinavien och Göteborg Ă€r inte ett un-dantag. Göteborg har det senaste decenniet gĂ„tt frĂ„n att vara en relativt obetydlig kryssningsdestination till att bli en av de medelstora i Östersjö- och NordsjöomrĂ„det. Utöver denna ökning finns ett mĂ„l om att dubblera antalet anlöp till 2020. Samtidigt vĂ€xer Göteborgs centrala stadsdelar och sĂ€rskilt de i vattennĂ€ra lĂ€gen vilket gör att konkurrensen om marken i dessa omrĂ„den Ă€r stor. Vad kryssningstrafiken och egentligen all hamnverksamhet har för roll i den framtida staden Ă€r en relevant frĂ„ga som bör behandlas.

Opera i Stockholm, Frihamnspiren

Kandidatprojekt Arkitektur, Arkitekturskolan KTH 2011. Ny Opera i Stockholm..

1 NĂ€sta sida ->